یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۱:۰۷

هفتمین نشست سران GECF و مشارکت در امنیت انرژی جهان

سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر بر حقوق مطلق حاکمیتی و همیشگی کشورهای عضو بر منابع گاز طبیعی‌شان تاکید شد و در مقابل کشورهای عضو آمادگی خود را برای مشارکت در امنیت انرژی جهان و عدالت اعلام کردند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، در بیانیه هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF در الجزایر بر حقوق مطلق حاکمیتی و همیشگی کشورهای عضو بر منابع گاز طبیعی‌شان تاکید شد و در مقابل کشورهای عضو آمادگی خود را برای مشارکت در امنیت انرژی جهان و عدالت اعلام کردند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز بار دیگر بر حمایت خود از کشورها در مبارزه مستمر علیه فقر انرژی و تلاش‌هایشان برای دستیابی به رفاه برای مردم خود تأکید کردند و تمام محدودیت‌های اقتصادی یکجانبه اعمال ‌شده بدون موافقت قبلی شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کردند.

عبد المجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در سخنرانی افتتاحیه گفت این اجلاس «فرصتی برای ترسیم دیدگاهی مشترک در راستای حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز به طور همزمان است و تعهد ما به اهداف مجمع کشورهای صادرکننده گاز، عزم ما برای تقویت نقش این مجمع و تاکید بر سهم آن در امنیت جهانی انرژی را بازتاب می‌دهد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز با تایید این‌که کشورش قصد دارد سرمایه گذاری‌های خود را در زمینه تولید و صادرات گاز افزایش دهد، پیشنهاد تاسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک میان کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز را مطرح کرد.

رئیسی اعلام کرد ایران آماده است تا به مرکز انرژی و مسیری امن برای توزیع گاز میان تولیدکنندگان و بازار مصرف تبدیل شود؛ چرا که به گفته او ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران زمینه‌ی مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین دستی گاز طبیعی و تجارت آن ایجاد کرده است.

در همین راستا رئیس جمهور ایران پیشنهاد کرد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و طراحی سازوکارهایی برای جذب سرمایه‌گذاری بازارهای خود را توسعه دهند. او توضیح داد در زمینه امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی چالش‌هایی وجود دارد که بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری و مشورت بیشتر میان دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی است.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://www.alaraby.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی