یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۶:۵۹

استمرار تنش در دریای سرخ و افزایش قیمت جهانی نفت

افزایش هزینه انتقال نفت، آن هم در حالیکه روسیه صادرات نفت خود را کاهش داده است موجب افزایش قیمت آن در جهان خواهد شد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، به دنبال افزایش تنشهای ژئوپلتیک و نظامی در منطقه خاورمیانه، شماری از شرکتهای باربری بین المللی تصمیم گرفتند کشتیهای خود را از دریای سرخ عبور ندهند. به این ترتیب نفتکش ها و کشتیهای باربری مجبور هستند به جای استفاده از کانال سوئز که مسیر میانبُر بین خاور دور و بنادر اروپایی است، با دور زدن قاره آفریقا از دماغه امید نیک عبور کنند که مدت زمان سفر بین شرق آسیا و اروپا را بیش از هفت روز افزایش می دهد.

کانال سوئز که در شرایط عادی 12 درصد تجارت دریایی جهان از آن عبور می کند اهمیت زیادی در حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا دارد به طوری که کارشناسان جهانی هشدار دادند اختلالات ایجاد شده در مسیر کشتیرانی دریای سرخ بر سراسر جهان تاثیر خواهد گذاشت مگر این که کشتیهای باربری و کانتینربر، مسیرهای جایگزینی پیدا کنند. از اینرو لازم است طرح های اضطراری برای حفظ زنجیره حمل و نقل جهانی، اندیشیده شود.

بحث و جدل ها بر سر امنیت کشتیرانی بعد از حملاتی که به کشتیها در دریای سرخ صورت گرفت، موجب افزایش نگرانی در منطقه شده و امنیت کشتیرانی را در صدر اولویت های آمریکا قرار داده است. بحث ها حول محور اسکورت کردن کشتی ها در دریای سرخ و هنگام عبور از تنگه باب المندب به سوی خلیج عدن، دور می زند. سال 2024 نشان خواهد داد که رشد اقتصادی همواره صلح به ارمغان نمی آورد چرا که جنگ در اوکراین و خطر وقوع درگیری بین ابرقدرتها در دریای چین جنوبی و انفجار خشونت بین فلسطینی ها و اسرائیل در کنار بحران کشتیرانی در دریای سرخ، احتمالا چهره جهان را تغییر خواهند داد.

افزایش تنشها در منطقه دریای سرخ و تغییر مسیر کشتیها به سمت دماغه امیدنیک، موجب افزایش هزینه باربری و بیمه خواهد شد که قطعا موج تورم را در جهان به دنبال خواهد داشت بخصوص که حدود 30 درصد تجارت کانتینری از دریای سرخ عبور می کند. هم اکنون با افزایش نگرانی درباره گسترش دامنه مناقشات ژئوپلیتیک، چهار شرکت باربری بین المللی عبور کشتی های خود از دریای سرخ را متوقف کرده اند. بنابراین افزایش هزینه انتقال نفت، آن هم در حالیکه روسیه صادرات نفت خود را کاهش داده است موجب افزایش قیمت آن در جهان خواهد شد.

تهدیدات امنیتی در دریای سرخ احتمالا موجب افزایش هزینه بیمه کشتیها در هفته های آتی خواهد شد و نگرانیهایی را به علت افزایش هزینه باربری بین المللی ایجاد خواهد کرد بخصوص که مدیریت کانال پاناما که 6 درصد تجارت دریایی جهان از آن عبور می کند تصمیم گرفته است شمار کشتیهایی را که از این کانال عبور می کنند کاهش دهد. تحولات در منطقه دریای سرخ، بیش از آمریکا بر اروپا تاثیر خواهد گذاشت چرا که آمریکا نسبت به اروپا وابستگی کمتری به خارج دارد و انرژی مورد نیاز خود را تولید می کند. اما اگر این بحران مدت زیادی طول بکشد، آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: aawsat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی