یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۸:۱۴

گسترش دامنه جنگ با هدف گیری سکوهای گازی اسرائیل

هدف قرار دادن سایت‌های تولید نفت و گاز اسرائیل در دریای مدیترانه از سوی حزب الله، نشانه رفتن اهداف اقتصادی دیگر اسرائیل از جمله بنادرش در سواحل دریای سرخ و مدیترانه از سوی گروه‌های یمنی، عراقی یا سوری همراه است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، اگر این دو روایت صحت داشته باشد، با اتفاق مهمی در رابطه با افزایش میزان خطرات امنیتی و ژئوپلیتیک دریای سرخ و بحرانی شدن تردد در آبراهه‌های منطقه از جمله باب المندب، کانال سوئز، دریای عرب و تنگه هرمز مواجه هستیم.

این خطرات با پرهیز بیشتر کشتی‌های باری بین‌المللی و محموله‌های نفت و گاز از عبور از این گذرگاه‌های مهم تجارت بین‌الملل همراه است و این امر نه تنها اقتصاد اسرائیل و تجارتش با منطقه آسیا و خاور دور را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد بلکه این تاثیرات به تجارت میان آسیا و اروپا و آسیا و آمریکا کشیده می‌شود و زنجیره تامین را پیچیده می‌کند و میانگین تورم را افزایش می‌دهد. این امر باعث سردرگمی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌شود.

روز 24 دسامبر ارتش آمریکا اعلام کرد که یک نفتکش حامل مواد شیمیایی در سواحل هند مورد اصابت «پهپاد تهاجمی ارسال شده از ایران» قرار گرفت و دو نفتکش و یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ از سوی هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها هدف قرار گرفته‌اند.

شدت این تنش میان واشنگتن و تهران با تهدید ایران به بستن دریای مدیترانه، تنگه جبل طارق و گذرگاه‌های آبی دیگر در حال افزایش است. به این ترتیب که ژنرال محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران اعلام کرد درصورتی که اسرائیل و آمریکا به جنایت‌های خود در غزه ادامه دهند، این اتفاق رخ خواهد داد. شدت رویارویی‌ها میان نیروی دریایی آمریکا و یمن در دریای سرخ نیز در حال افزایش است. به این ترتیب که حوثی‌ها روز یکشنبه اعلام کردند دریای سرخ چنانچه آمریکا و اسرائیل به قلدری در منطقه ادامه دهند،  شعله‌ور خواهد شد.

اما تحول دوم از این قرار است که مقاومت اسلامی در عراق اعلام کرد سکوی میدان گازی اسرائیل در دریای مدیترانه را هدف قرار داده است و در پی این حمله هدف مستقیما مورد اصابت قرار گرفته است. این امر در را به روی حملات دیگری باز می کند که طی آن‌ها احتمالا سکوهای تولید گاز طبیعی اسرائیل در نزدیکی سواحل لبنان و فلسطین هدف قرار می‌گیرند.

این دو تحول احتمالا با تحولات دیگری به عنوان مثال هدف قرار دادن سایت‌های تولید نفت و گاز اسرائیل در دریای مدیترانه از سوی حزب الله، نشانه رفتن اهداف اقتصادی دیگر اسرائیل از جمله بنادرش در سواحل دریای سرخ و مدیترانه از سوی گروه‌های یمنی، عراقی یا سوری همراه است.

این امر به معنای گسترش دامنه جنگ اقتصادی علیه اسرائیل در آینده به ویژه درصورتی است که به حملات جنایتکارانه خود در نوار غزه پایان ندهد.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://www.alaraby.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی