به گزارش “راهبرد انرژی“،عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی 34 درصد از مجموع کل عرضه در بورس کالا و انرژی را در آبان ماه امسال را به خود اختصاص داد.
وی گفت: ارزش عرضه محصولات پتروشیمی به صورت اعتباری در بازه زمانی یاده شده، بالغ بر 7.1 هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر استمرار نهضت احیای واحدهای تولیدی، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ترغیب شرکتهای پتروشیمی به عرضه اعتباری محصولات بر این نوع عرضه تاکید دارد.
و ی تصریح کرد: اغلب شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی در این راهبرد ملی با هدف تکمیل زنجیره ارزش مشارکت دارند و فعال هستند و در مجموع میزان فروش اعتباری از سوی هلدینگ ها به ترتیب هلدینگ خلیج فارس 46درصد،هلدینگ تاپیکو 36درصد،هلدینگ باختر 30درصد و هلدینگ پارسیان 28درصد بوده است و هلدینگ پتروفرهنگ کماکان هیچ گونه فروش اعتباری نداشته است.
عملکرد جدول عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در فروردین ماه ۳.۲ همت، در اردیبهشت ماه ۵.۵ همت و همچنین ۵.۸ همت در خردادماه، ۶ همت در تیرماه، ۷ همت در مردادماه، شهریورماه حدود ۶.۲۰۰ همت و در مهر ماه 7.2 همت بوده است.
براساس عارضهیابی موانع تولید صنایع تکمیلی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، موضوع تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش یکی از مهمترین چالشهای فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور برای خرید مواد اولیه است.
در نتیجه این راهبرد، بیش از 41 هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری به صنایع پاییندست پتروشیمی از فروردین تا ابتدای آبان ماه 1402 انجام شده است.
فروش اعتباری افزون بر احیای واحدهای صنعتی، سبب شتابدهی توسعه محصولات نهایی، ایجاد حداکثر ارزش افزوده و افزایش اشتغالزایی در کشور شده است.