به گزارش “راهبرد انرژی“، علیرضا قلی پور گفت: شرکت کشتیرانی حمل و نقل بین المللی کارین بار آریا، محصولات مختلف پتروشیمی، هیدروکربورهای سبک و سنگین و قیر را به صورت دریایی و زمینی حمل می کند. مدیر داخلی شرکت کشتیرانی حمل و نقل بین المللی کارین بار آریا افزود: تحریمها باعث افزایش کرایه حمل و نقل محمولهها بین سه تا چهار برابر شده است. ما قبلا به قاره آفریقا صادرات قیر در حجم بالایی داشتیم اما هم اکنون برای صادرکننده به صرفه نیست و به همین دلیل مقاصد صادراتی به دوبی و هند که با قیمت پایین خریدار هستند، تغییر یافته است.
وی ادامه داد: شرکت کشتیرانی بین المللی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) به نوعی با شرکتهای خصوصی کشتیرانی رقابت می کند، چون همواره هزینه حمل محموله ها را پایین تر از بازار تعیین می کند و عرصه را برای شرکتهای خصوصی کشتیرانی تنگ می کند. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، نبایستی با صاحبان کالا مستقیم کار کند بلکه عرف بین المللی از طریق فورواردر و واسطه است و بایستی دیسیپلین کار رعایت شود.