یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۱۲:۲۱

دگردیسی معماری دلارهای نفتی

معماری دلارهای نفتی قابل استفاده نیست. امروز روسیه و هند قیمت نفت را بر اساس معیار دوبی تعیین می کنند.»

به گزارش “راهبرد انرژی“،آیا برتری دلار، ابزار برتری بین المللی امریکا، تهدید می شود؟ به نظر می رسد چند برابر شدن قراردادهای تجاری با ارزهای محلی و تمایل برخی کشورهای بریکس برای دور زدن پول امریکایی نشان دهنده این موضوع است. پیتر فابریسیوس، خبرنگار روزنامه «دیلی ماوریک» احتمال وجود معیار پول  جهانی دیگر را مورد بررسی قرار می دهد.

در اجلاس سران پیمان جدید مالی جهانی که 23-22 ژوئن در پاریس برگزار شد،  لولا داسیلوا علیه نظم اقتصادی بین المللی سخنرانی کرد و از تسلط دلار آمریکا در تجارت انتقاد کرد.

لولا داسیلوا پیشنهاد کرد که ایجاد واحد پولی برای گروه بریکس با الگوبرداری از یورو در اجلاس بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد، مورد بحث قرار گیرد.

به نظر می‌رسد روسیه که به علت تحریم‌های امریکا از تجارت دلاری منع شده بود، بیشترین طرفدار این ایده باشد. اما آیا این یک طرح واقع بینانه است؟

علی خان ساچو، مدیر عامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری مستقر در کنیا، تصور می کند زمان پایان دادن به برتری دلار فرا رسیده است و امریکا مشعل را به دست بریکس ها می سپارد. او می گوید: «ما قبلاً شاهد افزایش مبادلات با ارزهای محلی مانند روپیه هند، یوان چین و دینار امارات بوده ایم. معماری دلارهای نفتی قابل استفاده نیست. امروز روسیه و هند قیمت نفت را بر اساس معیار دوبی تعیین می کنند.»

ساچو می گوید: «تصور می‌کنم ایده اینست که ارز بر اساس سبدی از کالاهای فیزیکی ارزش‌گذاری می‌شود که سالم‌تر از رژیم فعلی دلار که چاپ پول آن توسط امریکا کنترل می‌شود، است. در ابتدا، این ارز احتمالاً برای مبادلات تجاری ذخیره می شود، که به کشورهای عضو بریکس اجازه می دهد تا ارزهای ملی خود را حفظ و سیاست پولی خود را کنترل کنند.»

به گفته ساچو، اختلافات زیاد بین اقتصادها و واحدهای پولی بریکس مانعی برای ارز مشترک نیست. بر خلاف یورو، این ارز واحد نخواهد بود، بلکه واحد پول بریکس  امکان مبادله خارج از سیستم دلار را فراهم خواهد کرد.

ترجمه:اداره کل رسانه های خارجی

منبع: https://www.courrierinternational.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی