یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۶:۵۶

توقف سیطره دلار؛ دستور کار اصلی نشست سران آتی بریکس

گسترش بریکس و توقف سیطره دلار از موضوعات اصلی پیش روی نشست سران این گروه است

به گزارش “راهبرد انرژی“،در حالی که جنوب آفریقا برای میزبانی از نشست سران بریکس BRICS در ابتدای ماه اوت آماده می‌شود و کشورهای متعددی درخواست پیوستن به این گروه را ارائه می‌دهند، روشن شده است که رویارویی میان کشورهای این گروه و کشورهای غربی به رهبری آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است. این امر امیدی به کشورهای جهان می‌دهد مبنی بر این که جهان تک قطبی تا ابد ادامه نخواهد یافت و طرف‌هایی وجود دارند که درصدد ایجاد تغییری بزرگ در سطح اقتصادی و سیاسی در توازن قدرت جهانی هستند.

 این گروه باور دارد که گسترش بریکس و توقف سیطره دلار از موضوعات اصلی پیش روی نشست سران این گروه است؛ چرا که این گروه در حال حاضر 42 درصد از مجموع جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که گروه هفت شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا حدود 800 میلیون نفر را دربردارد.
اخیرا برای نخستین بار برتری گروه بریکس بر گروه هفت اعلام شد بعد از این که تولید این گروه به 31.5 درصد رسید در حالی که تولید گروه هفت 30.7 درصد است.
 طبق اعلام گروه انگلیسی « Acorn Macro Consulting» بریکس از گروه هفت از نظر صنعتی پیشرفته تر است. این امر تایید می‌کند قدرتی غیر از آمریکا و کشورهای غربی سیطره بر یک بلوک اقتصادی مهم و در نتیجه نفوذ بین المللی جدیدی را آغاز کرده است به ویژه این‌که روی افزایش روابط اقتصادی میان اعضای خود با استفاده از ارزهای داخلی فعالیت می‌کند؛ یعنی اقدامی که وابستگی به دلار را کاهش می‌دهد.
 گروه بریکس همچنین بعد از تاسیس «بانک توسعه جدید» در سال 2014 جایگزینی برای نهادهای مالی جهانی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است؛ یعنی نهادهایی که کشورهای در حال توسعه را در معرض شروط سخت ‌گیرانه برای دستیابی به وام قرار می‌دهند. به این ترتیب کشورهایی که از سیاست‌های این نهادی مالی بین المللی رنج می‌برند مانند مصر، بنگلادش و به زودی تونس و الجزایر به آن پناه می‌برند.
جهان در حال تغییر است و آمریکا سلطه خود را آرام آرام از دست می‌دهد.
ترجمه: اداره کل مطبوعات خارجی
منبع: www.alkhaleej.ae

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی