یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۱:۱۱

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید :

ترکیه بازار جدید صادراتی پتروشیمی تخت جمشید

طرح توسعه میادین توسط شرکتهای پتروشیمی به بن بست می خورد
بدری گفت: هر کسی باید وظیفه و کارویژه خودش را انجام بدهد، با توجه به افزایش قیمت خوراک، صورت های مالی شرکتهای پتروشیمی رو به منفی است و مجالی برای سرمایه گذاری در میادین جدید باقی نمی گذرد و این طرحی است که قطعا به بن بست می خورد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، محمدجواد بدری، مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید در خصوص بحث تامین خوراک پایدار برای پتروشیمی ها با توجه به امضای قراردادهای توسعه 16 میدان گازی توسط هلدینگهای پتروشیمی با شرکت ملی نفت اظهار داشت: نخست اینکه ما فرهنگ مصرف گاز و فرهنگ مصرف انرژی نداریم. مضافا خدا نعمتی به ما در این میادین موجود داده ولی درست مصرف نکردیم. ما در فصل زمستان روزانه ۸۰۰ میلیون ‌متر مکعب گاز مصرف می‌کنیم، نیروگاه‌های مان با راندمان زیر ۳۰ درصد کار می‌کنند، مصارف خانگی مان راندمان 10 درصد دارد ما را مجبور می سازد باز به سراغ توسعه میادین مشترک برویم.
بدری افزود: در درجه اول ما باید بهره وری از پروژه های موفق در میادین قبلی را بتوانیم بهبود ببخشیم نه اینکه سراغ بهره‌برداری از میادین جدید برویم. این سرمایه‌ کشور برای آیندگان هم است. لذا به نظر من اول باید سراغ بهره‌وری و فرهنگ استفاده‌ صحیح از انرژی برویم. مصرف روزانه 800 میلیون متر مکعب گاز در حالیکه 8 درصد آن به صنعت پتروشیمی که با راندمان و ارزش افزوده‌ بالای ۹۰ درصد تولید و تبدیل به فرآورده می‌کند در مقایسه با صنعت برق با راندمان 25درصد و گرمایش خانگی با راندمان 10 درصد، اصلا منطقی نیست. لذا باید بهینه سازی مصرف انرژی را فرهنگ سازی نماییم و در صورت انجام این کار اصلا نیازی به توسعه میادین جدید نخواهیم داشت و همین میادین موجود فعلی هم جوابگوی رشد صنعت کشور است.
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید در خصوص ورود شرکتهای پتروشیمی به توسعه میادین اعلام کرد: به اعتقاد من صنعت پتروشیمی نباید در حوزه‌ بالادست ورود کند، این که کسب و کار پتروشیمی نیست، پتروشیمی باید خوراک را تحویل بگیرد و تبدیل به فرآورده‌های پتروشیمیایی بکند. هر کسی باید وظیفه و کارویژه خودش را انجام بدهد، با توجه به افزایش قیمت خوراک، صورت های مالی شرکتهای پتروشیمی رو به منفی است و مجالی برای سرمایه گذاری در میادین جدید باقی نمی گذرد و این طرحی است که قطعا به بن بست می خورد.
بدری در مورد استمرار رشد تولید و صادرات در پتروشیمی تحت جمشید با مدیریت جدید و راهبرد جهش تولید و توسعه بازار در شرکت متبوع خود گفت: تیم مدیریتی قبل از من زحمات زیادی کشیدند که جا دارد از آنها تشکر بکنم. ما هم از همان شروع کار تمام توانمان را بر روی افزایش تولید گذاشتیم، به‌هرحال، واحدهایی که تولید پلیمری هستند، نرخهای نقطه‌ سربه‌سرشان خیلی حساس است و باید تلاش کنیم نقطه‌ تولید سربه‌سر، بهبود یافته و تولید افزایش یابد. لذا پتروشیمی تخت‌جمشید با همت همکاران در ماه فروردین 1403 بالغ بر ۸۲۰۰ تن تولید کرد که یک رکورد بی‌سابقه بوده و ۷ درصد نسبت به رکورد قبلی که در آبان ۱۴۰۱ بود بهبود داشت.
مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید با اشاره به تعمیرات اساسی خیلی خوبی که در اردیبهشت ماه در حال انجام است افزود: بعد از این اورهال اساسی، بنا داریم رکوردی که در فروردین ماه ثبت کردیم را مبنای هدفگذرای قرار بدهیم و بیشتر از آن تولید نماییم. لذا، امسال سال خوبی برای تولید تخت‌جمشید است، تیم قبل خیلی زحمت کشیده و ما هم کمک می‌کنیم که زمان تعمیرات اساسی کوتاه تر بشود و در بهره‌وری و مصرف انرژی بتوانیم کارهای خوبی انجام بدهیم و نوید خوبی به سهامداران می دهیم.
بدری در مورد راهبرد توسعه بازار در شرق آسیا تصریح کرد: قطعا الان از تولیدی که داریم ۲۵ هزار تن PBR را صادر نموده و SBR را به خاطر نیاز زیادی که صنعت لاستیک کشور به این ماده دارد، کلا در بازار داخلی کشور عرضه می کنیم. لذا ما در بازار صادراتی مان نیامدیم ریسک کنیم و فقط در جنوب شرق آسیا یا چین تمرکز داشته باشیم. ما سعی کردیم نتبک را محاسبه نموده و ببینم کدام بازار برای ما نتبک بهتری دارد، ولی در عین حال بازارهای دیگر را هم رصد می‌کنیم. در همین بازارهای شرق و جنوب شرق آسیا هم حداقل صادرات را داریم و فعال هستیم و فکر نمی‌کنم ریسکی داشته باشد. همچنین بر روی بازار ترکیه داریم خیلی پررنگ کار می‌کنیم و صادرات خوبی را هم به ترکیه خواهیم داشت. در مجموع، مطالعات بازار خیلی خوبی داریم و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی